▪️تحقیق خود را انجام دهید. قبل از اینکه شروع به ارسال رزومه و نامه کنید، به شرکتهای مورد درخواست نگاهی داشته باشید.
▪️رزومه بنویسید. اطلاعات مربوط به رزومه شما شامل موارد زیر میشود:
- اطلاعات تماس فعلی شما، از جمله نام کامل، شماره تلفن، آدرس پستی و آدرس ایمیل.
- پس زمینه آموزشی شما.
- سابقه کار خود برای چند سال گذشته. قانون غیر رسمی میگوید هر صفحه رزومه برای هر ده سال تجربه است.
- مهارتهای مربوطه. این شانس شما برای لیست تمام مهارتهایی است که از طریق سالها به دست آوردهاید.
▪️برای اطلاع از روند درخواست، با کارفرما تماس بگیرید. به احتمال زیاد تماس شما به مدیر استخدام یا مدیر منابع انسانی هدایت میشود. اطمینان حاصل کنید که نام خود را ذکر کرده و همه ارتباطهای آینده را بر اساس نام خود دنبال کنید.
▪️در صورت لزوم یک نامه همراه بنویسید. اطمینان حاصل کنید که مشخصاً هم برای شرکت باشد و هم کار. در صورت امکان، نامه را برای یک مخاطب خاص بنویسید. میتوانید در نامهی خود از موضوعات زیر استفاده کنید:
- چگونه شخصیت و مأموریت شرکت با ارزشهای شما سازگار است.
- چگونه پسزمینهتان شما را یک نقش ارزشمند برای سمت و شرکت میسازد.
- چه استعدادهای منحصر به فردی برای این سمت به ارمغان میآورید؟
- چه چیزی در مورد این سمت خاص به آن علاقه دارید؟
▪️نظر فرد (یا افراد) دیگر را بپرسید. آنها ممکن است بتوانند به چیزهایی که شما ندیدید یا مواردی که میتوان به شکل بهتری نوشت، اشاره کنند.
▪️توصیه نامه داشته باشید. توصیه میشود که حداقل از سه نفر نامه بگیرید. حداقل دو نفر از این مراجع باید افرادی باشند که با آنها کار کردهاید و میتوانند راجع به عملکرد شغلی شما صحبت کنند.
▪️درخواست دهید. هنگامی که رزومه و نامهی خود را به خوبی تنظیم کردید، زمان شروع فرآیند درخواست است. درخواستها معمولاً به یکی از سه روش زیر ارائه میشوند:
1- به صورت حضوری: یک بسته با تمام مدارک خود را به محل کار کارفرمای بالقوه ببرید. سعی کنید مدارک خود را به صورت شخصی به مدیر استخدام بدهید.
2- آنلاین: برنامههای آنلاین متفاوت هستند - برخی ممکن است از شما بخواهند فیلدها را پر کنید، در حالی که دیگران ممکن است درخواست کنند که نامه و روزمه خود را پیوست کنید.
3- توسط ایمیل: در صورت درخواست، اطمینان حاصل کنید که نام مدیر استخدام یا مدیر منابع انسانی را در تمام مکاتبات خود ذکر کنید.
▪️پیگیری. بررسی وضعیت درخواست شما، علاقه شما به شغل را نشان میدهد و اطمینان میدهد که مدارک درخواستی شما به شخص مناسب رسیده باشد. برای پیگیری پیشنهادات زیر را دنبال کنید:
- به "مهلت آگهی" توجه کنید. تماس با مدیر استخدام قبل از این تاریخ میتواند شما را بیش از حد مشتاق و ناامید نشان دهد.
- اگر مهلتی برای آگهی نبود، یک قاعده خوب این است که یک هفته پس از ارسال درخواست تماس برقرار کنید.
- زمانی که با مدیر استخدام یا مدیر منابع انسانی تماس میگیرید سعی کنید این سؤالها را مطرح کنید: «آیا هنوز تصمیمی گرفته شده است؟» یا "آیا میتوانید کمی بیشتر در مورد چارچوب زمان استخدام به من توضیح دهید؟"
2️⃣ مرحله دوم: گرفتن پیشنهاد شغلی
▪️اطمینان حاصل کنید که حضور آنلاین شما مرتب است. استخدام کنندگان اغلب اینترنت را به دنبال شما میگردند و هر چیز منفی که ببینند میتوانند شما را به ته لیست باز گردانند.
▪️هنگامی که در نهایت یک مصاحبه دریافت میکنید، مطمئن شوید که مناسب با شغل مورد نظر خود لباس میپوشید.