بینهایت

استارت آپ نو برای کسب انگیزه ودرآمد بیشتر در فضای مجازی

بینهایت

استارت آپ نو برای کسب انگیزه ودرآمد بیشتر در فضای مجازی

استارت آپ نو برای کسب انگیزه ودرآمد بیشتر در فضای مجازی

چگونه از خود درست سوال کنیم؟

بجای اینکه بپرسیم من چرا منفعلم؟ بپرسیم من چرا منفعل بودن را انتخاب کرده ام ؟

بجای اینکه بپرسیم چرا دیگران از من سواستفاده میکنند بپرسیم من چطور دیگران را دعوت میکنم که با من بدرفتاری کنند؟ 

بجای پرسیدن اینکه چرا باید انقدر حرص بخورم که زخم معده بگیرم 

بپرسیم با درد زخم معده از مواجه شدن با چه دردی اجتناب میکنم؟

به جای اینکه بپرسیم چرا جذب روابط دردناک میشوم از خودبپرسیم باجذب به روابط دردناک از مواجه شدن با چه دردی اجتناب میکنم؟ 

بجای اینکه بگوییم :چرا من تنهایم؟ 

بگوییم :من چه رفتارهایی میکنم که به تنهایی من منجر میشود؟

من چه طرحواره هایی دارم که جذب افرادی میشوم که مرا رها میکنند 

یا بجای این سوال که چرا دیگران من را دوست ندارند 

از خود بپرسیم دوست داشتن یعنی چه و چطور است؟

چرا افرادی که مرا دوست دارند از خود دور میکنم و افرادی که تمایلی به رابطه با من ندارند را انتخاب میکنم؟ 

در اینجا این چرا گفتنها جنبه سرزنش کردن ندارد معنی چرا در اینجا یعنی با چه هدف و مقصودی 

🔅براساس تئوری انتخاب تمام رفتار های ما هدفمند و با مقصود هستند پس وقتی انجا میپرسم که چرا من فرصت و فضا را به دیگران میدهم که با من بد رفتاری کنند یعنی هدفی دارم از تمایلات ناهوشیار همچون ازارخواهی گرفته تا امتیازات ثانویه مثل ماندن دررابطه. 

🔅بجای اینکه بگویم : من چرا افسردم میگویم من چراافسردگی را انتخاب میکنم؟ یعنی من با افسرده کردن خودم اهدافی دارم. مثلا دیگران را کنترل کنم 

فریاد کمک خواهی خودرا به گوش انان برسانم 

🔅حال سوال جدیدی مطرح میشود : اگر من خودم را مسئول تمام اتفاقات بدانم فکر درستی است ؟

صد درصد ما مسئول تمام اتفاقات نیستیم .مثلا اگر ما در حیطه کاری بعلت تورم شکست خورده ایم ما مسئول گرانی دلار و ارز نیستیم

ما مسئول نوسانات خلقی دروغگویی های همسرمان نیستیم و...

پس ابتدا لازم است که بشناسیم چه چیزهایی در حیطه کنترل و انتخاب های ماهست و چه چیزهایی درحیطه کنترل و انتخاب های ما نیست .

     اقتباسی از کتاب "راهکارهایی برای افزایش عزت نفس" اثر: دکتر صاحبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی